Martti Takala Studia Generalia luento 14.12. klo 16.15-18: ”Sosiaaliset silmät - kontaktia katseella”, professori Jari Hietanen Tampereen yliopisto

Alkamisaika: keskiviikko 14. joulukuuta 2016, 16.15

Päättymisaika: keskiviikko 14. joulukuuta 2016, 18.00

Paikka: Mattilanniemi, Agora Alfa, 1. kerros

Martti Takala Studia Generalia luennot käsittelevät kiinnostavia psykologian ja yhteiskunnan ilmiöitä. Luennot ovat avoimia kaikille. Tänä vuonna luennon pitää professori Jari Hietanen Tampereen yliopistosta aiheesta ”Sosiaaliset silmät - kontaktia katseella”.

Professori Jari Hietanen on tutkinut kasvojen, kasvonilmeiden ja katseen havaitsemista ja näiden merkitystä ihmiselle. Kasvot välittävät monenlaista sosiaalisesti tärkeää tietoa, ja sujuva sosiaalinen vuorovaikutus ihmisten välillä tukeutuukin paljolti kasvohavaintoihin. Studia Generalia -luennon aiheena on silmien rooli ihmisten välisen käyttäytymisen säätelyssä. Professori Hietanen on julkaissut tunteiden, kasvojen ja katseen merkityksestä sata tieteellistä artikkelia ja on alansa johtava tutkija.

Studia Generalia luentojen taustaa:

Psykologian emeritusprofessori Martti Takala oli tutkimusalallaan arvostettu huipputiedemies. Hän osallistui intensiivisesti myös muiden tieteenalojen sekä yliopistohallinnon kehittämiseen mm. yliopiston rehtorina toimiessaan. Monitieteisten intressiensä takia hänet kiedottiin myös yliopistokysymysten valtakunnallisiin johtotehtäviin. Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteellisellä tiedekunnalla oli ilo ja kunnia käynnistää syksyllä 1996 Martti Takalan nimeä kantava, tieteellistä huipputasoa edustava Studia generalia -tapahtuma.